Menu
Interieur inspiratie / Shop the look

Interieur | Muziek in het interieur

Interieur | De Tivoli Art collectie (review) ORB - Woonblog StijlvolStyling.com

Ik sta ermee op en ik ga er zo ongeveer mee naar bed; muziek. Ik ben een groot muziek liefhebber, wanneer ik thuis ben of aan het werk, er staat altijd wel muziek aan. Daar ben ik overigens echt niet de enige in want een groot deel van de mensen is net als ik gek op muziek. Het ‘momentje voor jezelf’ vinden wordt met onze volle agenda’s steeds belangrijker om in de gaten te houden. Om thuis en onderweg te kunnen ontspannen is muziek daarom een welkome afleiding van de dagelijkse drukte. Voor de echte muziek liefhebber is je interieur erop inrichten natuurlijk heel fijn. Maar ben je van beroep muzikant; bespeel je in instrument of kruip je regelmatig achter de ‘draaitafel’? Dan is een interieur dat voorzien is van de juiste materialen voor beter geluid nog veel belangrijker. Maar hoe zorg je nu dat de kwaliteit van geluid goed in een interieur en hoe zorg je dat muziekinstrumenten op gaan in het geheel of je ze juist in de spotlight zet. In deze blog alles over muziek in het interieur.

Muziek en interieur

Hoe zorg je dat het geluid optimaal is? Dit begint natuurlijk bij een goede kwaliteit muziek installatie en boxen maar ook wel degelijk bij juiste inrichting van een ruimte. Om de akoestiek van een ruimte te verbeteren geef ik als interieurontwerper mijn klanten regelmatig de volgende tips;

Isolatie is de ideale oplossing voor het verbeteren van de geluidkwaliteit, maar wist je dat zachte materialen en planten minstens zo goed zijn om te zorgen dat de weerkaatsing minder wordt?

Hierbij kun je denken aan:

• Vloerbedekking.
  • Raambekleding als gordijnen (hoe zwaarder hoe beter) en rolgordijn. Tevens kun je werken met meerdere lagen over elkaar.
  • Gestoffeerd meubilair.
  • Zachte materialen in de styling zoals planten, vloerkleden en kussens.

Wil je modern wonen en kies je voor laminaat of (natuur)steen op de vloer dan is het zeker aan te raden om te kiezen voor een goede geluidsisolerende ondervloer. Aanvullend kun je dan alsnog een vloerkleed of karpet nemen om een extra zacht materiaal voor een groot oppervlak toe te voegen. Vloerkleden kopen kun je trouwens naast in winkels tegenwoordig ook prima online, veel woon-webshops hebben legio keus aan maten, kleuren en soorten.

Naast de zachte materialen is het ook belangrijk om voldoende aan de muren op te hangen zoals een groot schilderij, of maak gebruik van grote kasten met daarin boeken. Ook grote planten doen ook heel veel voor de akoestiek.

Muziek in je interieur is ‘denken in hokjes’

Grote ruimtes doen vaak door de akoestiek niet veel goeds, zeker niet als er hoge plafonds zijn en dus automatisch veel hoge muren waardoor er nog eerder een galm ontstaat. Dit kun je voorkomen door roomdivers te plaatsen waardoor je de ruimte splitst. Dit doe je met bijvoorbeeld een boekenkast, een rij grote planten in potten of paneelgordijnen. Nog beter is om te zorgen dat de ruimte waar je muziek gaat maken niet al te groot is zodat je de ruimte er speciaal op kunt aanpassen.

Ben je nu een fan van een strak en modern interieur vol strakke meubels van harde materialen en natuursteen, dan is het een optie om de ruimte te laten bekleden met geluid abbsorberende plafond platen. De platen worden gemaakt van een brandwerend en biologisch afbreekbaar mineraal materiaal en komen vrijwel naadloos tegen je plafond.

Muziek & styling

En dan is het zover; Je hebt je eigen zolder, hobbykamer, woonkamer of… omgetoverd tot een paradijs voor muziek. Ook de kamer zelf verdient best wel wat aandacht zodat je stijlvol van dat moment voor jezelf kunt genieten. Muziek instrumenten evenals platenspelers en draaitafels hoeven helemaal geen belemmering voor een mooi interieur te zijn. Sterker nog je kunt er zelfs ware eyecachers van maken. Praktisch, hip en stijlvol tegelijk, en daar houden wij van!

Interieur inspiratie | Tivoli Music system three+ review - Stijlvol Styling woonblog - www.stijlvolstyling.com

Platenspelers en tafelradio’s

Helemaal te gek vind ik de Crosley platenspelers met een vintage look welke op moment razend populair zijn. Ze zijn een geweldige eyecatcher op je dressoir maar ook net zo goed op je bureau of in de ene saaie hoekje van de kamer op een bijzettafel. Maak een combinatie met verschillende planten voor het vintage ‘urban jungle’ effect. Ook leuk zijn de Marshall radio’s of de stijlvolle Tivoli Audio tafelradio’s die je ook nog eens mee naar buiten kunt nemen.

De piano als style icoon

Heb jezelf een piano of heb je er de ruimte voor en wil je piano leren spelen? Kun je de oude Piano van familie overnemen (zijn vaak erfstukken)? Ik zeg doen! Staat niet alleen gezellig en huiselijk maar het is zeker leuk om deze te stylen met allerlei hippe en persoonlijke woonproducten. Denk aan foto’s, vaasjes, planten, een mooi lantaren, een goede lamp die tevens de toetsen verlicht. Hang er een gave poster boven, grote foto lijst met een foto elke je dierbaar is of juist een beeld van je favoriete stad. Een piano kruk kan heel authentiek zijn maar tegenwoordig zijn er ook hele stoere en industriële varianten welke tevens in hoogte verstelbaar zijn. Mix & match en varieer met woonproducten in hoogte, breedte en grote voor een speels effect.

Dit zelfde geld voor de hoek waar je een gitaar neer zet. Maak het gezellig kleed de hoek aan met een grote fles of vaas met een mooie tak erin, posters, een bijzettafels waarin je tevens bladmuziek kunt opbergen, een gave platenspeler en natuurlijke een hippe lamp. Want goede functionele en sfeer verlichting is zeker bij het muziek maken erg belangrijk!

Tot slot. Wat je ook aan kunt doen in jouw interieur om muziek beter te laten klinken, geniet en heb vooral plezier!

About Author

Gepassioneerd en creatief ondernemer van SBZ Interieur Design en Stijlvol Styling. Interieurontwerper & stylist | Blogger StijlvolStyling.com